سیستم امنیتی خانه هوشمند

 

امروزه بحث امنیت خانه هوشمند و  هوشمند سازی و  یا خانه های هوشمند بسیار داغ می باشد به طوریکه تقریبا تمام ساختمان سازها و یا کارفرمایانی که در حال ساخت یک ساختمان حتی کوچک و شخصی ساز هستند کم و بیش با بحث هوشمند سازی آشنا هستند و این هم به لطف شرکت های هوشمند سازی است که برای معرفی محصولات خود که در ابتدا پیچیده و گنگ هستند مجبورند صحبت هوشمند سازی را کامل شرح دهند تا مشتری بتواند از فعالیت آن شرکت و نحوه هوشمند سازی اطلاع دقیق داشته باشد .

هوشمند سازی ساختمان ابعاد و زوایای مختلفی از ساختمان را می تواند پوشش دهد ولی در ساده ترین نوع به کنترل روشنایی ها و سرمایش گرمایش توسط نرم افزار های تلفن همراه خلاصه می شود و گستردگی آن به دزدگیر ، دوربین ، قهوه ساز ، پرده ها ، ماشین لباسشویی ، یخچال و … می رسد و حتی برخی بر این باورند که انتهایی در کار هوشمند سازی وجود ندارد این کار بسیار وسیع و پیچیده است .

 

چگونه خانه هوشمند میتوان خانه ای امن ایجاد کند؟

امنیت خانه هوشمند
یکی از مباحث مهم و جدید هوشمند سازی منازل امنیت خانه های هوشمند است .قبل از هوشمند سازی ساختمان ها امنیت ساختمان توسط دوربین ها و دزدگیر به همراه چشم های حساس به حرکت یا سنسورهای درب و پنجره تامین می شد .

این تجهیزات خود به خود در سالهای اخیر پیشرفت های زیادی داشته اند و امکانات زیادی را برای کاربر فراهم کرده اند ولی خب چون به صورت یک سیستم یکپارچه نیستند نمی توانند با دیگر تجهیزات منزل هماهنگ و لینک باشند اما در سیستم خانه هوشمند سیستم امنیتی نه تنها به خودی خود بحث امنیت مکان را پوشش می دهد به دلیل اینکه با دیگر تجهیزات متصل هستند می توانند ایمنی دوچندان را برای ساختمان فراهم کنند .

مثال : در سیستم سنتی دزدگیر شما با فعال کردن دزدگیر سنسورهای حرکتی داخل منزل را فعال می کنید تا در صورت ورود سارق به منزل، دزدگیر به صدا درآید و به تلفن همراه شما اطلاع دهد اما در این حالت شما برای پیشگیری از سرقت کاری نمی توانید بکنید و در واقع فقط هنگام سرقت دزد را فراری میدهید.

 

اما در سیستم هوشمند و نرم افزار هوشمند می توانید زمانی که در منزل حضور ندارید و مسافرت هستید سناریو حضور در محل را اجرا کنید .با اجرای این سناریو اتفاقاتی در منزل صورت می پذیرد که تداعی می کند شخصی در منزل حضور دارد مثلا برخی چراغ ها به صورت اتفاقی روشن و بعد از چند دقیقه خاموش می کند ، پرده های سالن را روز باز و شب می بندد و حتی موزیکی را با صدای بلند پخش می کند تا اگر سارقین ساختمان را تحت نظر قرار داده باشند با این اتفاقات مطمئن شوند که شخص یا اشخاص در منزل حضور دارند و قید سرقت از منزل شما را می زنند این کار در واقع یک نوع پیشگیری از سرقت می باشد و باعث می شود فکر سرقت از منزل شما از سرشان بیرون برود .

 

امنیت خانه هوشمند در جلوگیری از دزدی منزل

امنیت خانه های هوشمند

امنیت خانه های هوشمند

همچنین توسط سنسورهای حرکتی در بیرون و دوربین های مدار بسته تحت شبکه زمانی که سنسورها حرکت مشکوکی را شناسایی کردند توسط نرم افزار هوشمند شما را مطلع می سازند و در همان لحظه و در هر نقطه از جهان که باشید توسط اینترنت می توانید تصاویر ساختمان را به صورت زنده مشاهده کنید و در صورت نیاز سیستم هشدار را فعال و یا حتی توسط بلندگوهای کار شده در منزل صحبت کنید و به سارقان هشدار دهید مثلا بگویید شما شناسایی شدید به پلیس اطلاع رسانی شده و در حال رسیدن به محل هستند خلاصه که خانه هوشمند شما می تواند از خودش محافظت کند و با هر ترفندی سارقان را از فکر سرقت منزل شما منصرف کنه .

 

امنیت خانه هوشمند جهت کنترل حوادث

امنیت خانه هوشمند جهت کنترل حوادث
خانه هوشمند شما همچنین میتونه منزل را از حوادث دیگه نیز مصون بدارد برای مثال سنسور دود یا گاز co در صورت افزایش خطرناک گازهای سمی به شما و حتی شماره هایی که از قبل مشخص شده هشدار می دهد تا افراد ساکن در منزل را از خطر خفگی نجات دهد حتی این سیستم برای ساختمان های بزرگ مجتمع ها به صورت مستقیم به آتش نشانی محلی اطللاع رسانی می کند .

و یا توسط سنسور نشت گاز از نشت گاز شهری مطلع شود و به صورت خوکار در اولین اقدام شیر گاز اصلی را ببندد و ساکنین را مطلع سازد تا اقدامات صورت گیرد و در ضمن کلیدهای لمسی پارمیس دارای خروجی رله با محفظه خفه کننده جرقه می باشد یعنی در زمان نشت گاز اگر کلید های لمسی پارمیس را روشن کنید جرقه ای صورت نمیگیرد و انفجار نیز اتفاق نمی افتد . همین نکات ریز ولی مهم هستند که در برخی موارد خسارات چند صد میلیونی آتش سوزی و انفجار جلوگیری می کنند .

توسط سنسورهای ایمنی دیگری همچون سنسور نشت آب می توان از آبگرفتگی منزل جلوگیری کرد این سنسور با تشخیص وجود اب در کف منزل و ارسال به سیستم مرکزی خانه هوشمند می تواند علاوه بر مطلع کردن افراد و ساکنین حتی خارج از منزل اقدام به قطع شیر اصلی آب کند .

نتیجه گیری:
سیستم امنیتی خانه هوشمند با بکارگیری انواع سنسورهای مختلف و کاربردی ، قابلیت فرمان دادن به تجهیزات دیگر ( مانند شیر گاز و شیر آب و … ) می تواند امنیت منزل شما را به طور کامل تامین کند به طوریکه با خیال راحت می توانید منزل خود را ترک کرده و به مسافرت بروید تا خانه هوشمند شما مانند یک نگهبان از خود محافظت کند .

به این مطلب امتیاز دهید
0 0 votes
امتیاز محصول
ارسال دیدگاه
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده کلیه پیام ها